Napęd alternatywny deski SUP

Deski SUP oprócz wiosła mogą być napędzane również w innych sposób. Na rynku pojawiły się właśnie nowe możliwości wykorzystania SUP-ów

E-SUP

Napęd elektryczny powoli zdobywa sobie coraz większe grono zwolenników. Hybrydowe samochody, bijące rekordy sprzedaży e-rowery czy hulajnogi elektryczne powoli stają się codziennością. Potencjał silników elektrycznych dostrzegła także branża producentów sprzętu wodnego. Choć ten rodzaj napędu od wielu lat stosowany jest jako pomocniczy w pontonach, małych łodziach turystycznych, rekreacyjnych czy wędkarskich, dopiero niedawno pojawił się również w konstrukcjach wodnego sprzętu sportowego. Najlepszym tego przykładem są deski SUP.

W podstawowej wersji napędzane wiosłem i siłą ludzkich mięśni, w wersji E, silnikiem elektrycznym. Co warte uwagi zamontować możemy go do klasycznej deski SUP. Cała innowacja polega na umieszczeniu płetwie statecznika silnika wraz ze śrubą napędową identyczne jak w większych jednostkach. Oczywiście wymiary zarówno motora, jak i turbiny są odpowiednio zmniejszone. Taki statecznik bez problemu możemy zakupić w wyspecjalizowanych sklepach. Jego cena waha się od 1800 do 2500 złotych. Aby zamienić naszego SUP-a na elektryczny, wystarczy wykręcić klasyczny statecznik a w jego miejsce zamontować ten z e- silnikiem. Deska jest gotowa do pływania. Po zejściu na wodę napęd uruchamiamy za pomocą pilota przypominającego komputerowy joistic. Nim też regulujemy moc i naszą prędkość. Bateria w zależności od modelu, sposobu pływania i warunków na wodzie wystarcza na około 2-4 godziny zabawy. Z tego względu zawsze jednak warto zabierać ze sobą wiosło, by w razie wyczerpania akumulatorów móc bezpiecznie powrócić na brzeg.

WING SUP

Innym rodzajem alternatywnego napędu deski SUP jest pompowane skrzydło o powierzchni od 3 do 5 m2. Kształtem przypomina ono nieco latawiec do kitesurfingu, z tym że do jego użycia nie potrzebujemy linek trapezu ani baru. Po prostu trzymamy do w rekach, ustawiając pod odpowiednim kątem. Wykorzystując siły natury, możemy żeglować wszystkimi kursami względem wiatru. Skrzydło jest bardzo łatwe w obsłudze. Do opanowania podstawowych manewrów i zwrotów wystarczy kilka godzin prób. Oczywiście podobnie jak w przypadku stosowania silnika elektrycznego, na wodę zabieramy wiosło, aby w razie ścichnięcia wiatru nie pozostać bez napędu.

Autor

Jan Walaszek

Instruktor pływania, windsurfingu i kite surfingu. Od dziecka związany ze sportami wodnymi. Organizuję kolonie, obozy i różne aktywne eventy dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Po godzinach współpracuję z dużymi markami nad komunikacją marketingową.